» تدوین 15 برنامه ملی برای افزایش مشارکت مردم در پیشگیری از جرم

تاریخ انتشار: 14 بهمن 1396 - 10:52

پیشگیری از جرم,افزایش مشارکت مردم,قوه قضائیه,دادگستری به گزارش ایرنا به نقل از دادگستری گلستان، سیدعلی اصغر رفاهی روز شنبه در همایش استانی هدایت راهبردی و سازماندهی دیده بانان پیشگیری در گلستان اظهار کرد: مهمترین این طرح ها که سال آینده در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد، طرح دیده بانان پیشگیری است.

وی افزود: در قالب این طرح افراد با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام ) برای مشارکت در کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ثبت نام می کنند.
به گفته رفاهی، این افراد گزینش شده و آموزش می بینند تا آسیب‌ها، جرائم و بزهکاری‌های موجود در محل زندگی خود را که از چشم قانون دور مانده است شناسایی و در سامانه پیشگیری ثبت کنند.
وی اضافه کرد: گزارش‌های این افراد پس از ثبت، بررسی و در صورت نیاز برای انجام اقدامات قضایی، انتظامی یا پیشگیرانه به دستگاه های مربوطه فرستاده می شود.
مدیرکل مشارکت های مدنی قوه قضائیه گفت: هم اکنون 23 هزار نفر به عنوان دیده بان پیشگیری در کشور فعالیت می کنند.
رفاهی، توانمندسازی سازمان های مردم نهاد، تشکیل و راه اندازی بنیاد صیانت از خانواده، توانمند سازی دهیاران، اعضای شوراهای شهر و روستا و استفاده از ظرفیت مساجد را از دیگر برنامه های این معاونت در راستای افزایش مشارکت های مردمی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم برشمرد.
رییس دادگستری کل گلستان هم گفت: با استفاده از همین تجربه سال گذشته دادگستری گلستان بستر را فراهم کرد که در قالب آن اقوام مختلف برای پیشگیری از وقوع جرم به کمک دستگاه قضایی آمدند و نتیجه آن کاهش 20 هزار پرونده در یک سال بود.
هادی هاشمیان با بیان اینکه 360 دیده بان پیشگیری در گلستان فعالیت می کنند، اظهار کرد: این طرح در راستای استفاده از ظرفیت های مردمی و حساس کردن جامعه نسبت به موضوع پیشگیری از وقوع جرم است.
وی تاکید کرد که دیده بان پیشگیری حق برخورد با مردم را ندارد و کار آنها فقط گزارش دهی است.

وبلاگ تاپ نیوز - topnews

فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله