» روند مهاجرت های نامتعارف از روستاها به شهرها کند شده است

تاریخ انتشار: 31 خرداد 97 - 19:39

مهاجرت از روستا به شهر,مهاجرت,قوه قضائیه,حاشیه نشینی معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، علیرضا ساوری با بیان این مطلب اظهار کرد: طی دو سال گذشته معاونت اجتماعی قوه قضاییه با همکاری و هماهنگی دستگاه های ذی ربط طرح ها و برنامه هایی را با هدف توانمندسازی جامعه روستایی و با هدف پیشگیری از مهاجرت های بی رویه در دستور کار قرار داد و اجرا کرد.

وی افزود: درهمین ارتباط، معاونت اجتماعی قوه قضائیه به عنوان رئیس کارگروه پیشگیری از گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد (ذیل ستاد ملی بافت های ناکارآمد) اقداماتی را در سه حوزه انجام داده است.
ساوری، پیگیری مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک از طریق پیگیری طرح ها و برنامه های مرتبط با کشت گلخانه ای، گسترش فعالیت های مربوط به آبیاری های هوشمند قطره ای، بارانی و کانال کشی و زهکشی، کشت گیاهان با مصرف کم آب به جای گونه های گیاهی با مصرف فراوان آب، کشت گیاهان دارای توجیه و صرفه اقتصادی مانند کشت زعفران به جای هندوانه را یکی از سه حوزه اقدامات انجام شده اعلام کرد.
این مقام مسئول در دستگاه قضایی اضافه کرد: این طرح با پیگیری های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در 300 روستا در سال 96 اجرایی شد.
وی در رابطه با دسته دوم اقدامات انجام شده ادامه داد: این دسته از اقدامات متمرکز بر حرفه آموزی به صورت هدفمند به روستاییان با تمرکز بر روستاهای در معرض تخریب و خطر بود و تلاش شد از طریق حرفه آموزی های تخصصی به افراد ، نیازهای اولیه آنان را در حوزه های فنی ، تجهیزات و تعمیرات مانند لوله کشی، آب، برق، مکانیک ادوات کشاورزی، تعمیر تراکتور انجام و به نوعی برای آنان شغل ایجاد شده است.
ساوری افزود: با اجرای این طرح، نیاز مردم روستا رفع و مراجعه آنان به صاحبان تخصص ها در شهر قطع شد.
مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه دسته سوم فعالیت ها را متمرکز بر صنایع دستی و توسعه گردشگری روستایی (اکوکمپ) برشمرد و اظهار داشت: با پیگیری های کارگروه پیشگیری از گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمدو با همکاری دستگاه های ذی ربط 50 روستا در سال 96 مشمول این طرح شدند و اقدامات و فعالیت هایی در جذب و جلب گردشگران داخلی در این 50 روستا انجام شد.
وی افزود: این پیگیری با همکاری و هماهنگی موثر دستگاه ها می تواند گام بلندی در پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و در نتیجه کاهش جمعیت حاشیه نشینی باشد.
ساوری تصریح کرد: به طور طبیعی افرادی که در سال های گذشته به نداشتن شغل و از دست رفتن منابع مانند آب و خاک به شهرها مراجعت کرده اند ، با پیگیری این موارد در روستاهای خود، قطعا به بازگشت موطن ترغیب و تشویق می شوند.
مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه همچنین درباره اقدامات انجام شده در مقصد گفت: پیشگیری از پدیده زمین خواری به عنوان مبنا و بستر شکل گیری و گسترش حاشیه نشینی و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، دولتی و انفال و پیگیری رفع تصرف اراضی، جلوگیری از تغییرکاربری های غیرقانونی اراضی و املاک در محدوده های گسترش مناطق جدید حاشیه نشینی، پیشگیری از تفکیک غیرقانونی رااضی با تمرکز بر نقاط در خطر گسترش حاشیه نشینی و الزام دستگاه ها به حفظ صیانت از اراضی خود و نظارت بر حسن اجرای و تکالیف قانونی آنان از طریق الزام مسئولان ذیربط به نصب تابلوهای هشداردهنده از جمله اقدامات انجام شده در مقصد به شمار می رود.
به گفته وی، کنترل و محدودسازی فعالیت عوامل و عناصر تسهیل کننده پدیده زمین خواری و تخریب اراضی ملی دولتی، تعیین وضعیت اراضی بدون تکلیف از طریق پیگیری اجرای ماده 90 قانون کاداستر و پیگیری اجرای طرح کمربندسبز در راستای برنامه پنجم توسعه کشور از دیگر اقدامات انجام شده در مقصد برای پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی بود.

وبلاگ تاپ نیوز - topnews

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله