» دستگاه قضایی هرجا که حقی تضییع شود باید ورود کند

تاریخ انتشار: 3 تیر 1397 - 16:45

دستگاه قضایی,تضعیع حق,قوه قضائیه اولین همایش نقش دستگاه قضایی و رسانه ها در احقاق حقوق جامعه، روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام صادقی، معاون رئیس قوه قضائیه، پروفسور ساروخانی استاد علوم رسانه و جامعه شناس، حشمتی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، ایت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، زاهدی استاندار، رئیس کل دادگستری و دادستان استان، روسای دادگستری، دادستانها، قضات و فعالان رسانه در دادگستری قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام صادقی در این همایش گفت: شهید بهشتی پایه گذار دستگاه قضایی نوین بود و امروز باید تلاش کنیم تا دیدگاههای این شهید در دستگاه قضا پیاده شود.

وی اضافه کرد: گسترش عدل و آزادی های مشروع در قانونس اساسی آمده است اما برای اجرای آن فقط دستگاه قضایی وظیفه ندارد بلکه همه دستگاهها و رسانه ها می بایست کمک کنند تا این کار اساسی عملیاتی شود.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دیوان عدالت از تضییع حقوق مردم توسط دولت جلوگیری می کند اما هنوز راه درازی در پیش داریم تا برای احقاق همه حقوق عموم مردم اقدام اساسی شود.

وی بیان کرد: در آئین دادرسی جدید وظایفی در حوزه احقاق حقوق عامه پیش بینی شده و با ایجاد معاونت می توان امیدوار بود تا دستگاه قضایی در این حوزه بهتر عمل شود.

حجت الاسلام صادقی یادآورشد: شاید اصل کار دادستانی با جرم سروکار داشته باشد و به نظر برسد تا بر قوانین جرم انگاری صورت نگرفته باشد از نظر ذاتی دادستان نتواند در اموری ورود کند اما در باب اضطرار این کار ممکن است.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: گاهی در برخی امور مانند محیط زیست که حقی از مردم ضایع می شود دادستانی می تواند ورد کندوبرای نمونه ورود دادستان قزوین درموضوع عوارضی که بسیار استقبال هم شد از موضوعاتی بود که توانست از ضایع شدن حقوق عامه مردم جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: هرجا احساس شود کاری می تواند موجب تجمیع مشکلی و یا پایمال شدن حقی از مردم شود و آرامش عمومی را بر هم بزند می توان با حکم ثانویه وارد شد و نسبت به احیاء حقی اقدام کرد.

صادقی گفت: به نظر می رسد در مسائل حقوقی خلاء قانونی داریم و گاهی کوتاهی مدیریتی که جرم هم نیست موجب تضییع حقی می شود که نارضایتی عمومی را بدنبال دارد و در این موارد نیازمند قانون گذاری هستیم.

نهضت کاهش عناوین مجرمانه در کشور راه اندازی شود

وی اضافه کرد: متاسفانه با تعدد عناوین مجرمانه به یک نهضت کاهش جرائم نیازمندیم تا زمینه حبس زدایی هم مهیا شود.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه بیان کرد: گاهی اوقات کوتاهی هایی صورت می گیرد که می تواند نارضایتی ایجاد کند لذا در این موارد هم دادستانی می تواند ورود کرده و از حق مردم دفاع کند.

وی اضافه کرد: همان گونه که در سایر امور مدعی العموم داریم در امور حقوقی هم به مدعی العموم نیازمندیم تا کارها به نتیجه برسد.

وبلاگ تاپ نیوز - topnews

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله