» قانون با گران فروشان چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: 19:41 - 13 تير 1397

گران فروشان,گران فروشی,قوه قضائیه,قانونپرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره گران فروشی این است:

سلام. برخی کسبه کالای گرون دست مردم میدن. تکلیفشون چیه؟
پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
گران فروشی، عبارت است از عرضه یا فروش کالا و ارایه خدمات به بهایی بیش از نرخهای تعیین شده. عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع عملی که به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خرید منجر شود، نیز به عنوان گران فروشی قابل مجازات است.
عنصر قانونی جرم گران فروشی عبارت است از ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1376 و اصلاح آن مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 57 قانون نظام صنفی مصوب 1382 مجلس شورای اسلامی و ماده 2 قانون مجازات مرتکبان تخلف از تعرفه نرخ حمل¬ و نقل کالا و مسافر مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی، عنصر مادی گران فروشی، عرضه و فروش کالا و خدمات گرانتر از نرخ مقرر و تعیین شده است. (عرضه برای فروش = فروش شکل اجلای عرضه است) در ارتباط با عنصر معنوی جرم گران فروشی با توجه به اینکه از جرم جرایم مطلق است و قصد عام و خاص در عنصر مادی آن مستتر است و حالت مفروض دارد، بنابراین نیازی به احراز آن نیست.

مجازات گران فروشی
طبق قسمت آخر ماده 57 قانون نظام صنفی جریمه گران¬فروشی، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال متفاوت خواهد بود که علاوه بر جبران خسارت وارده شده به خریدار، جریمه نقدی معادل مبلغ گران فروشی و نیز در صورت تکرار ( اگر کل مبلغ جریمه های نقدی پس از مرتبه سوم تخلف به بیش از دو میلیون ریال برسد) پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب با عنوان متخلف صنفی به مدت ده روز نصب می‌شود و اگر کل مبلغ جریمه های نقدی پس از مرتبه چهارم تخلف به بیش از بیست میلیون ریال برسد پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب با عنوان متخلف صنفی نصب و به مدت سه ماه تعطیل می‌شود.

وبلاگ تاپ نیوز - topnews

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله