» رسیدگی به لایحه شوراهای حل اختلاف در دستور کمیسیون قضایی قرار گرفت

مجلس شورای اسلامی موافقت کرد تا لایحه شوراهای حل اختلاف مطابق ماده 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الله‌یار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه علنی امروز با درخواست تغییر دستور در خصوص لایحه شوراهای حل اختلاف و رسیدگی آن بر اساس اصل 85 قانون اساسی، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 40 تا 50 درصد از دعاوی در دادگستری‌ها توسط شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شود و حدوداً در سال به چهار میلیون موضوع رسیدگی می‌کنند که درصد بالایی هم با مصالحه انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه به پایان مجلس نزدیک می‌شویم و این لایحه دارای مواد بسیاری است اگر بخواهد به صورت عادی در دستور کار قرار بگیرد زمان زیادی برای تصویب آن صرف می‌شود. لذا درخواست رسیدگی اصل 85 قانون اساسی برای این موضوع را داریم تا کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن امانتداری با دقت لازم به آن رسیدگی کند.

در این رابطه ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت: چرا زمانی که لازم است این درخواست‌ها پیشنهاد نمی‌شود تا هم فرصت بررسی وجود داشته باشد و هم نمایندگان بتوانند دغدغه‌ها و نظرات خود را بیان کنند؟

همچنین سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر به عنوان موافق این موضوع، گفت: شوراهای حل اختلاف اکنون برای مردم جا افتاده است و طبق آمار بیش از 40 درصد بار مشکلات مردم را این شوراها حل و فصل می‌کنند در حالی که کمترین حقوق و مزایا را هم دارند.

به گزارش ایسنا، ابتدا تغییر دستور و اولویت بررسی این لایحه از مجموع 197 نماینده حاضر با 113 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع به تصویب مجلس رسید.

پس از آن نیز رسیدگی طبق اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون قضایی به رأی گذاشته شد که با 114 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بر اساس این گزارش،‌ رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که زمان زیادی را برای بررسی به خود اختصاص می‌دهند و دارای مواد بسیاری است می‌تواند طبق قانون تقاضای اصل 85 قانون اساسی داشته تا کمیسیون مربوطه رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهد.

 

انتهای پیام

 

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله