» آغاز اجرای طرح برخورد با تخلف جایگاه داران سوخت گیری

تهران - ایرنا - معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به رسیدگی به 326 پرونده تخلف جایگاه داران از آغاز طرح برخورد قاطع با 10 درصد جایگاه داران سوخت گیری متخلف در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، مجید سجادی پناه گفت: ایران در بین کشورها، کمترین جایگاه سوخت را برای خودروهای خود در اختیار دارد و این در حالی است که در کشور ترکیه به ازای هر 800 خودرو و برای هر گروه 6 هزار نفری جمعیت، یک جایگاه پمپ بنزین وجود دارد اما در ایران به ازای هر چهار هزار خودرو و برای هر گروه 26 هزار نفری، یک جایگاه پمپ بنزین وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: متوسط مصرف بنزین کشور در یک روز معادل 11 لیتر بوده که این میزان در انگلیس پنج لیتر، فرانسه 9 لیتر، کانادا پنج لیتر و آمریکا سه لیتر است؛ در ایران هر 10 سال یک بار مصرف سوخت دو برابر می شود در حالی که در جهان هر 50 سال یکبار مصرف سوخت 2 برابر می شود.
وی اظهار داشت: مصرف سوخت در کشور ما تا اندازه ای بالا است که براساس آمارهای جهانی 9 درصد از سوخت جهان در ایران و تنها توسط یک درصد جمعیت جهان مصرف می شود که از این میزان 50 درصد مربوط به خوردو های

 

عمومی، 10 درصد مربوط به موتورسیکلت ها و 40 درصد مربوط به خوردوهای شخصی است.
معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی گفت: همچنین کمبود جایگاه ها، سرانه بالای خودرو، مصرف بسیار زیاد بنزین، توزیع نامناسب این پمپ بنزین ها مشکلات را دوچندان کرده است بطور مثال 50 درصد پمپ بنزین ها در جنوب شرقی کشور ایجاد شده که به دلیلی تردد کم، پایین ترین میزان فروش را دارد که این میزان فروش با سرمایه گذاری های کلان انجام شده حتی به نقطه سر به سر نیز نمی رسد.
سجادی پناه افزود: بنابراین توسعه پمپ بنزین ها براساس نیازهای جمعیتی صورت نمی گیرد بلکه براساس امکان پذیری و تامین زمین، احداث می شود که نیازمند بازنگری در این شیوه واگذاری هستیم زیرا اگر جایگاه ها به اندازه کافی در نظر گرفته نشود زمان رسیدن مردم مردم به این جایگاه ها طولانی و مصرف سوخت آنها افزایش پیدا می کند که این باعث آلودگی هوای بیشتر نیز می شود.
به گفته وی، متوسط زمان سوخت گیری در کشورهای توسعه یافته به صورت میانگین 15 دقیقه و در ایران معادل 40 دقیقه است.
وی در خصوص مشکلات جایگاه داران سوخت گفت: به گفته این افراد، اگر کسی در کلان شهرها قصد احداث پمپ بنزین را داشته باشد باید هزینه های چند صد میلیونی پرداخت کند بطور مثال اگر در تهران فردی بخواهد در یک قطعه زمین 900 متری جایگاه پمپ بنزین احداث کند باید رقمی معادل 18 میلیارد تومان هزینه کند.
معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد: جایگاه داران معتقدند که نرخ کارمز پرداختی به آنها از سوی شرکت ملی پخش جوابگوی سرمایه گذاری آنها نیست و باید دستمزد کارگران آنها براساس حق العمل کاری پرداخت شود.
سجادی پناه گفت: از سوی دیگر کارمزد پرداختی به جایگاه های پمپ بنزین براساس رتبه بندی آنها (پایه، درجه1، درجه 2، درجه 3 و ممتاز) پرداخت می شودو دامنه آن از 43 تومان برای جایگاه های پایه آغاز و تا 50 تومان برای جایگاه های ممتاز ادامه پیدا می کند.
وی افزود: اخیرا نیز اعلام شده که تک نرخی شدن بنزین مصرف مردم را کاهش داده و این خود سبب کاهش فروش پمپ بنزین ها و نهایتا پایین آمدن درآمد آنها شده است که البته این مقرون به صحت نیست زیرا به روایت آمار شرکت ملی پخش متوسط مصرف مردم در سه ماهه اول سال 93 معادل 69.5 میلیون لیتر بوده در حالیکه در سه ماهه سال 94 این رقم به 71.6 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص ارایه خدمات ویژه دولت به پمپ بنزین ها، گفت: دولت مدعی است که ما 48 ساعت پس از فروش بنزین پول آن را از جایگاه داران دریافت می کنیم و بنزین را بدون دریافت کوچکترین هزینه حمل و نقل در محل به آنها تحویل می دهیم؛ وام های متعددی به جایگاه داران تعلق می گیرد و کارمزدهای ویژه ای را تعیین و حتی نرخ کارمزد بیشتری را در کلان شهر برای جایگاه داران در نظر گرفته ایم که به نظر می رسد قسمتی از مشکلات آنان را پوشش می دهد.
معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به سیاست تک نرخی شدن بنزین، گفت: این سیاست عمدتا با دو هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و جلوگیری از اسراف بنزین، طراحی شده است؛ براساس گزارش موسسه 'مارک اوراکل' ایران از نظر ارایه بنزین ارزان سومین کشور دنیا و از نظر میزان یارانه پرداختی به این کالا نخستین کشور دنیا است و این باعث شده که 36 درصد بنزین خاورمیانه در ایران مصرف شود.
سجادی پناه افزود: با تک نرخی شدن قیمت بنزین این مصرف کاهش پیدا نکرد زیرا قیمت فعلی با قیمت خلیج فارس یعنی دو هزار تومان فاصله بسیار دارد اما با نگاهی که به کشورهای منطقه می اندازیم متوجه می شویم که قیمت بنزین در افغانستان 2 هزار و 450 تومان، پاکستان دو هزار 520 تومان، ترکیه پنج هزار و 300 و عراق دو هزار و 900 تومان است.
وی ادامه داد: این تفاوت قیمت ها قاچاق این کالا را برای قاچقچیان بسیار سودآور کرده است به طوریکه در سال گذشته معادل هشت میلیارد دلار سوخت به صورت قاچاق از کشور خارج شده که این رقم معادل احداث تونل مانش است که دو کشور انگلیس و فرانسه را از زیر دریا به هم مرتبط می کند و جزو عجایب هفتگانه جهان مدرن است.
معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص وضعیت نیروی انسانی شاغل در پمپ بنزین ها نیز گفت: حدود 70 هزار نفر نیرو در سه هزار و 400 جایگاه سوخت در کشور فعالیت می کنند ؛ این پمپ بنزین ها یا تحت عنوان اختصاصی متعلق به بخش خصوصی یا با نام شرکتی متعلق به بخش دولتی ، هستند.
سجادی پناه افزود: برخی کارگران بخش خصوصی هیچ حقوقی از کارفرما دریافت نمی کنند و براساس انعام ها و فروش مکمل ها امرار معاش می کنند که اخیرا این موضوع باب تضییع حقوق مردم را باز کرده است و وضعیت به گونه ای شده که کارگران برخی از این جایگاه ها درآمد ماهانه ای معادل هفت میلیون تومان داشته باشند.
وی ادامه داد: بعضی از کارگران از بانوانی که از ماشین پیاده نمی شوند مبالغ بیشتری را دریافت می کنند و 30 لیتر بنزین را با آنها 35 لیتر حساب می کنند و حتی مکمل هایی بعضا تقلبی را با قیمت های بسیار زیاد به صورت اجباری به مشتریان می فروشند.
وی اظهار داشت:مطمئنا تخلف این کارگران به حساب جایگاه داران نوشته می شود زیرا این صاحبان جایگاه ها هستند که باید مراقبت کنند و با پرداخت حق الزحمه منصفانه از بروز تخلفاتی اینچنینی خودداری کنند؛ مسوولان مربوطه در این حوزه می گویند که ماهی نیست که 15 الی 20 کارگر از این جایگاه ها اخراج نشوند.
وی ادامه داد: کارگران این جایگاه ها اقدام به فروش مکمل های اکتان به منظور کسب درآمد می کنند.( اکتان مایعی است که مقاومت بنزین را در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق افزایش می دهد) عدد اکتان بنزین معمولی در ایران 87 و بنزین سوپر 95 است و کارکنان حوزه نفت معتقدند، بنزین ایران نیازی به مکمل سوخت ندارند و به همین دلیل مسوولان وزارت نفت از سال 92 فروش مکمل های بنزین را تحت عنوان هر برندی در جایگاه سوخت ممنوع اعلام کرده اند و از طرف دیگر سازمان استاندارد نیز با صدور بخشنامه عدم فروش مکمل ها بر آن مهر تائید زده است.
معاون فناوری و طرح و برنامه سازمان تعزیرات حکومتی گف: بسیار مشاهده شده است که داخل این مکمل ها بنزین معمولی و تینر ریخته و به عنوان مکمل به مردم فروخته می شود و این نه تنها آثار مخربی بر خودرو مردم بجا می گذارد بلکه برخی از آنها آلوده کردن هوا را تشدید می کند.از طرف دیگر کم فروشی، تزریق هوا به جای بنزین نیز از تخلفات برخی از این جایگاه داران است.
سجادی پناه در خصوص گزارش های بازرسان شرکت ملی پخش و سازمان استاندارد در تعزیرات حکومتی درباره این جایگاه ها گفت: در سال 93، تعداد 326 فقره پرونده یعنی معادل 10 درصد از جایگاه داران سوخت در کشور به تعزیرات حکومتی واصل شده است که با قوت رسیدگی و متخلفان مربوطه را به جرایم سنگینی محکوم کرده ایم ؛ گرانفروشی، کم فروشی، فروش غیرقانونی مکمل های سوخت بیشترین فراوانی تخلف جایگاه های پمپ بنزین را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: بطور قطع سازمان تعزیرات حکومتی ، محیط ناامنی را برای جایگاه های پمپ بنزین متخلف ایجاد خواهد کرد تا این 10 درصد متخلف، چهره 90 درصد جایگاه داران سوخت را که افرادی خدوم می باشند و در شرایط مختلف آب و هوایی، گرما و سرما به مردم خدمت می کنند را مخدوش نکنند.
وی یادآور شد: از این منظر، حقوق مردم را دیده بانی خواهیم کرد و با کمک مسوولان انجمن صنفی، کارفرمایان سراسر کشور، همچینین مسئولین اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور، بازرسان شرکت ملی پخش، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسان سازمان استاندارد با متخلفین این حوزه برخورد خواهیم کرد.
اجتمام**9185 ** 1418

 

 

انتهای پیام /*

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله